Blog

Blog

‘Maria van Bourgondië’

-juni 2020-

Deze week schilderde ik een portret van Maria van Bourgondië (1557-1582). Zij werd opgenomen in de nieuwe Canon van Nederland. (Aquarel, 20 x 20 cm)

Maria erfde de gebieden van haar vader Karel de Stoute toen die in 1577 sneuvelde bij Nancy. De jonge hertogin tekende het Groot Privilege, een soort grondwet voor de Bourgondische Nederlanden. Daarmee is zij de eerste ‘Moeder des Vaderlands’. In 1582 stierf Maria aan de gevolgen van een val van haar paard tijdens een reigerjacht. Ze werd opgevolgd door haar zoon Philips de Schone.

‘Maria van Bourgondië’

-juni 2020-

Deze week schilderde ik een portret van Maria van Bourgondië (1557-1582). Zij werd opgenomen in de nieuwe Canon van Nederland. (Aquarel, 20 x 20 cm)

Maria erfde de gebieden van haar vader Karel de Stoute toen die in 1577 sneuvelde bij Nancy. De jonge hertogin tekende het Groot Privilege, een soort grondwet voor de Bourgondische Nederlanden. Daarmee is zij de eerste ‘Moeder des Vaderlands’. In 1582 stierf Maria aan de gevolgen van een val van haar paard tijdens een reigerjacht. Ze werd opgevolgd door haar zoon Philips de Schone.

‘A painting a day keeps the doctor away’

-april 2020-

Een flink aantal kleine aquarellen maken (20 x 20 cm) lijkt een goed idee om de intelligente lockdown tijdens de coronatijd te vullen. Leuk voor beginnende verzamelaars? Inspiratie vooral van klassiek beeldhouwwerk. En van de geschilderde marmeren beelden van Jan van Eyck op de ‘Annunciatie’. Bijna 600 jaar geleden geschilderd, een ‘optische revolutie’.

‘A painting a day keeps the doctor away’

-april 2020-

Een flink aantal kleine aquarellen maken (20 x 20 cm) lijkt een goed idee om de intelligente lockdown tijdens de coronatijd te vullen. Leuk voor beginnende verzamelaars? Inspiratie vooral van klassiek beeldhouwwerk. En van de geschilderde marmeren beelden van Jan van Eyck op de ‘Annunciatie’. Bijna 600 jaar geleden geschilderd, een ‘optische revolutie’.

Verenigde Arabische Emiraten

-maart 2020-

Onlangs een bezoek gebracht aan het Louvre Abu Dhabi. Het gebouw is ontworpen door de Franse architect Jean Nouvel. Het museum, bestaande uit verschillende ‘witte dozen’, ligt onder een enorme koepel die openingen bevat waardoor het zonlicht naar binnen valt en patronen creëert. De collectie bevat kunstwerken uit de hele wereld, van de vroegste tijd tot nu, en die zijn thematisch gekoppeld. Fantastische ervaring!

Verenigde Arabische Emiraten

-maart 2020-

Onlangs een bezoek gebracht aan het Louvre Abu Dhabi. Het gebouw is ontworpen door de Franse architect Jean Nouvel. Het museum, bestaande uit verschillende ‘witte dozen’, ligt onder een enorme koepel die openingen bevat waardoor het zonlicht naar binnen valt en patronen creëert. De collectie bevat kunstwerken uit de hele wereld, van de vroegste tijd tot nu, en die zijn thematisch gekoppeld. Fantastische ervaring!

Cadeautje

-februari 2020-

Vlak voor Kerst is oud-collega en goede vriend Peter een paar dagen in Nederland. Hij woont sinds een aantal jaren op het eiland Yell, een deel van de Shetland eilanden. Samen met hem hier thuis een nieuwe computer geïnstalleerd en in gebruik genomen. Als dank maak ik een klein portret van de twee honden van zijn vriendin Mary; heeft Peter een kerstcadeautje voor haar. Helaas, Post NL slaagt erin dit pakketje spoorloos te laten verdwijnen. Vandaag de nieuwe versie opgestuurd: met DHL. Hopelijk wordt dit wel bezorgd in Newhouse.

Cadeautje

-februari 2020-

Vlak voor Kerst is oud-collega en goede vriend Peter een paar dagen in Nederland. Hij woont sinds een aantal jaren op het eiland Yell, een deel van de Shetland eilanden. Samen met hem hier thuis een nieuwe computer geïnstalleerd en in gebruik genomen. Als dank maak ik een klein portret van de twee honden van zijn vriendin Mary; heeft Peter een kerstcadeautje voor haar. Helaas, Post NL slaagt erin dit pakketje spoorloos te laten verdwijnen. Vandaag de nieuwe versie opgestuurd: met DHL. Hopelijk wordt dit wel bezorgd in Newhouse.

Potloodtekeningen

-januari 2020-

De afgelopen weken veel tijd gebruikt om grote landschappen te tekenen op handgeschept papier met een 4B potlood.

Greinen en arceren èn zuinig zijn op wit is het devies. De tekeningen (hier van krijtrotsen) zijn 106 x 38 cm. Elke tekening is ongeveer veertig uur werk!

Potloodtekeningen

-januari 2020-

De afgelopen weken veel tijd gebruikt om grote landschappen te tekenen op handgeschept papier met een 4B potlood.

Greinen en arceren èn zuinig zijn op wit is het devies. De tekeningen (hier van krijtrotsen) zijn 106 x 38 cm. Elke tekening is ongeveer veertig uur werk!

Bruegelproject succesvol

-december 2019-

Tachtig paneeltjes van 30 x 30 cm beschilderen; meer dan veertig mensen (leden van Ars Longa) werken één hele dag met elkaar om het project te realiseren. Samen vormen de schilderijtjes, in alle tinten grijs, een groot werk: de Toren van Babel van Pieter Bruegel de Oude. Het resultaat is te bewonderen in de etalage van de voormalige bibliotheek in Son. Een mooi accent in dit Bruegeljaar.

Bruegelproject succesvol

-december 2019-

Tachtig paneeltjes van 30 x 30 cm beschilderen; meer dan veertig mensen (leden van Ars Longa) werken één hele dag met elkaar om het project te realiseren. Samen vormen de schilderijtjes, in alle tinten grijs, een groot werk: de Toren van Babel van Pieter Bruegel de Oude. Het resultaat is te bewonderen in de etalage van de voormalige bibliotheek in Son. Een mooi accent in dit Bruegeljaar.

WATER! COLOR!

-november 2019-

Een heerlijk weekend. Meer dan honderdtwintig bezoekers, veel aandacht voor de aquarellen en veel fijne gesprekken. Meteen vanaf de opening komen onze gasten binnengewandeld. Sommigen van ver: Kloetinge, Bussum, Beverwijk, Driel, Eys, anderen uit Eindhoven, uit Gijzenrooi. Vooral de nieuwste werken, op de papiersoort Flamboyant van Schut uit Heelsum, trekken de aandacht.

WATER! COLOR!

-november 2019-

Een heerlijk weekend. Meer dan honderdtwintig bezoekers, veel aandacht voor de aquarellen en veel fijne gesprekken. Meteen vanaf de opening komen onze gasten binnengewandeld. Sommigen van ver: Kloetinge, Bussum, Beverwijk, Driel, Eys, anderen uit Eindhoven, uit Gijzenrooi. Vooral de nieuwste werken, op de papiersoort Flamboyant van Schut uit Heelsum, trekken de aandacht.

Voorbereiding expositie

-november 2019-

Bijna het jaar voorbij en nog geen expositie? Dat kan natuurlijk niet. We willen graag deze traditie blijven voortzetten. Al bijna dertig jaar staat ons huis één weekend open voor vrienden en bekenden. Een nieuwe collectie: WATER! COLOR! En dat betekent ook een paar honderd uitnodigingen de deur uit laten gaan. Want een mooie kaart met een handgeschreven adres erop werkt beter dan een e-mail. Op 16 en 17 november is het zover, wij verheugen ons erop.

Voorbereiding expositie

-november 2019-

Bijna het jaar voorbij en nog geen expositie? Dat kan natuurlijk niet. We willen graag deze traditie blijven voortzetten. Al bijna dertig jaar staat ons huis één weekend open voor vrienden en bekenden. Een nieuwe collectie: WATER! COLOR! En dat betekent ook een paar honderd uitnodigingen de deur uit laten gaan. Want een mooie kaart met een handgeschreven adres erop werkt beter dan een e-mail. Op 16 en 17 november is het zover, wij verheugen ons erop.

Atelierroute

-oktober 2019-

Deelname aan de Eindhovense Atelierroute is al een jarenlange traditie. Ondanks het zeer regenachtige weer toch een continue stroom van bezoekers uit heel Eindhoven. Altijd gezellig! En intussen ook al druk bezig met de voorbereiding van de expositie half november.

Atelierroute

-oktober 2019-

Deelname aan de Eindhovense Atelierroute is al een jarenlange traditie. Ondanks het zeer regenachtige weer toch een continue stroom van bezoekers uit heel Eindhoven. Altijd gezellig! En intussen ook al druk bezig met de voorbereiding van de expositie half november.

Pieter Bruegel

-september 2019-

Deze week was Annelies Schoth op bezoek in het atelier. Altijd een plezier om deze oud-collega docent en kunstenares te ontmoeten: inspirerende gesprekken over actuele kunst en over eigen werk, en bovenal steeds maar nieuwe plannen en voornemens. “Zullen we dit jaar iets doen met Pieter Bruegel?” Hij is 450 jaar geleden overleden en dat herdenken we in Brabant, zowel in Nederland als in Pajottenland. Goed idee?

Pieter Bruegel

-september 2019-

Deze week was Annelies Schoth op bezoek in het atelier. Altijd een plezier om deze oud-collega docent en kunstenares te ontmoeten: inspirerende gesprekken over actuele kunst en over eigen werk, en bovenal steeds maar nieuwe plannen en voornemens. “Zullen we dit jaar iets doen met Pieter Bruegel?” Hij is 450 jaar geleden overleden en dat herdenken we in Brabant, zowel in Nederland als in Pajottenland. Goed idee?

Schilderweek

-juni 2019-

Eind juni al weer voor de vijfde keer een schilderweek in de buurt van Gourdon. Acht deelnemers werken de hele week aan opdrachten in de open lucht en aan de speciale opdracht: portretten. Met onder meer de techniek van Julian Opi en van Siegfried Woldhek. We beginnen meteen na het ontbijt en werken vaak door tot aan het diner. Veel enthousiasme bij mijn ‘leerlingen’ door de verrassende resultaten. 

Schilderweek

-juni 2019-

Eind juni al weer voor de vijfde keer een schilderweek in de buurt van Gourdon. Acht deelnemers werken de hele week aan opdrachten in de open lucht en aan de speciale opdracht: portretten. Met onder meer de techniek van Julian Opi en van Siegfried Woldhek. We beginnen meteen na het ontbijt en werken vaak door tot aan het diner. Veel enthousiasme bij mijn ‘leerlingen’ door de verrassende resultaten. 

Papierfabriek

-juni 2019-

Begin juni 2019 nodigt de papierfabriek Schut in Heelsum mij uit voor een bezoek aan hun bedrijf. Zij ontwikkelden nieuwe papiersoorten voor kunstschilders, bedoeld voor de Chinese markt, en wilden graag precies weten hoe het papier zich houdt bij het aquarelleren. Ik werk daar voor het eerst met ‘Flamboyant’, een papiersoort die bestaat uit 50% houtvrije cellulose en 50% lompen. Door de onregelmatige structuur van het papier ontstaan speciale effecten. Een nieuwe uitdaging.

Papierfabriek

-juni 2019-

Begin juni 2019 nodigt de papierfabriek Schut in Heelsum mij uit voor een bezoek aan hun bedrijf. Zij ontwikkelden nieuwe papiersoorten voor kunstschilders, bedoeld voor de Chinese markt, en wilden graag precies weten hoe het papier zich houdt bij het aquarelleren. Ik werk daar voor het eerst met ‘Flamboyant’, een papiersoort die bestaat uit 50% houtvrije cellulose en 50% lompen. Door de onregelmatige structuur van het papier ontstaan speciale effecten. Een nieuwe uitdaging.